Goodyear lastiklerinin tarihçesi

  • Yazar: OPONEO.COM.TR

Goodyear Tire & Rubber Company, Frank Seiberling'in şirketin ilk fabrikasını kayınbiraderinden aldığı borç ile satın alması ile 1898 yılında kuruldu. 

Goodyear lastiklerinin tarihçesi

Kauçuk ve pamuk, dünyanın diğer yarısından getiriliyor ve sadece sınırlı demiryolu ulaşımı olan ücra bir kasabaya taşınıyordu. Seiberling şirketin adını vulkanizasyonun mucidi, cesur öncü, Charles Goodyear'ın adından aldı. Ayrıca, şirketin geçmişi ile sembolik bağlantı kuran ‘winged foot-uçan ayakkabı'yı da tescil ettirdi.

Hermes firmanın sembolünü verirken Charles Goodyear’dan esinlenerek bu ismi verdi, Charles Goodyear başarılı bir adam olmasına ragmen 1860 yılında yoksulluk içinde ölmüştü. Ancak 1898 yılında yani yaklaşık kırk yıl sonra Frank Seiberling onun adını onurlandırarak Goodyear Tire & Rubber Company kurdu.

Kayınbiraderi’nin yardımyla

Seiberling ilk yatırımını kayınbiraderinden aldığı kredi sayseinde yaptı. O mütevazi tesisi Doğu Akron’da açarak başladı. Bisiklet ve arabalar için lastik,at nalı, yangın hortumu,conta ve hatta poker pulları bile üretti. O zamanlarda Seiberling bile ilerde büyük bir şirketin adımlarını attığını hayal bile edemezdi. Sadece 13 çalışanı vardı ve dünyanın uzak bölgelerinden gelen lastik ve pamuk maddelerinin gelişi oldukça zordu bunun sebebi gelişmemiş demiryolu ağı ve henüz deniz taşımacılığının yapılmamasıydı. Hermes yinede kanatlı ayakkabının yakında daha da iyi yerlere geleceği aşikardı. Goodyear ilk bisiklet lastiği üretiminden sadece birkaç ay sonar firma hızla sektörde en önemli üretici konumuna ulaştı.

Aynı şekilde otomobil lastikleri için hızla gelişen pazara giriş yaptı. 1907’de Detroite bir fabrika açtı.Henry Ford’un  ürettiği Model T. aracı için digger işlerinin yanında araç için lastik üretti. Bu on yılın sonunda Goodyear’ın yıllık satışı dört milyon dolara ulaştı ve kanatlı ayak sembollü lastikler Amerika’nın sokaklarında her üç arabadan birine monte edildi. 1917 yılında firma all-terrain lastiklerini bir kamyon ile wingfoot express adlı bir kamyon gönderdi bu aynı zamanda motor sanayi tarihinin kendi türünde ilk testi oldu.

Goodyear lastiklerinin tarihçesi

Flory için Nobel Ödülü

Birkaç yıl önce bu şirket tarihinde yeni bir sayfa açmıştı. Bisiklet lastikleri yerine Uçaklar için pnömatik lastik geliştirdi. Ikinci Dünya Savaşından önce Goodyear Amerikada uçak lastikleri için tekel durumunda idi ancak bu Pazar Hindenburg felaketinin ardından çöktü. Daha sonar şirket çarpıcı bir inşa aşamasına girdi.

Goodyear herzaman gelişmek için tanıtımını yaptı, 1926 yılında dünyanın en büyük lastik üreticisi konumuna geldi . Şirketin ürünleri dünyanın heryerinde hemen hemen her kıtada satılan ve yıllık cirosu 250 milyon dolara ulaşan bir firma oldu. 1934 yılında Goodyear ilk çivili kış lastiğini sundu ve üç yıl sonar sentetik kauçuk ile üretilen Amerikanın ilk lastiğini tanıttı. Firma faaliyetlerini İkinci Dünya Savaşına ragmen sürdürdü, Anerikan ordusu için bot, can yelekler, lastikler dahil olmak üzere pek çok kauçuk ve digger aksesuarların üretiminide gerçekleştridi 1943 yılında Goodyear motor sanayi ve sonrası için kilit önem taşıyan buluşlar için patently araştırmaları yönlendirmek için bir bölüm kuruldu. Örneğin firmanın bilim adamları yapay eklemler ve kalp kapakcıkları yapmak için tıpta kullanılan bir malzeme geliştirdi. Araştırma departmanı Paul Flory kimya dalında Nobel Ödülü ne sahip oldu .

Ses hızında

1959 yılndaki bir başarısıyla Goodyear övünmeyi haketti . Mickey Thompson tarafından kullanılan ve kanatlı ayakkabı sembolü taşıyan lastiklerin takılı olduğu araç Amerikanın kara hız rekorunu kırdı. Thompson kuru bir göl yatağı üzerinde saatte 531 km hıza ulaşmıştı. Beş yıl sonra tekrar bir başarı geldi, Goodyear lastikleri kullanılarak ses duvarını (mach 1 ) kıran ilk insan olmak için Craig Breedlove bu sürüşü denedi hemde saatte 1200 km hıza ulaşarak. Bu başarılı rekorlardan sonra şirket aynı zamanda milyarıncı lastiğinin üretimini kutladı ? 

Kara ve havanın yeterli olmadığını kestiren firma 1970 yılında aya indi. Apollo 14 çıkartma gemisinde Goodyear XLT lastikleri kullanıldı.1977 yılında Goodyear ilk multi-season radyal lastiği olan Tiempo’yu geliştirdi. On yıl sonra saatte 240 km hızın üzerine çıkabilen ZR-S modelini tanıttı ve 1992 yılında Aquatred lastik geldi bu lastikler eşsiz derin olukları sayesinde su tahliyesini rahatlıkla yapabilmesi önemini artırmıştı. Ayrıca yenilikler bununla bitmedi dünyanın ilk delinmeye karşı dayanıklı run-flat lastik üretimini gerçekleştirdi.

Goodyear lastiklerinin tarihçesi

Akron – Dünyanın kauçuk sermayesi

Goodyear da sadece lastik üretimi yapılmamakta, ayrıca kimyasal maddeler,doğal ve sentetik kauçuk, transmisyon kayışları,V kayışları, endüstriyel hortumlar ve inşaat malzemeleri dahil olmak üzere ürünlerin üreticisi olarak uzun yıllar boyunca güçlü bir konumda pazarda yerini almaktadır. Neredeyse varlığının başından itibaren Goodyear motor sporları ile hep ilişki halinde kalmıştır. Formula 1’de 34 sezondur 26 marka ve 25 sürücü ile yaklaşık olarak 368 yarış zaferinde pay sahibi olmuştur. Buna Nascar yarışları ve 4x4 Eco – Challenge rallilerinde yakalanan başarılarıda eklemek gerekir. Ayrıca Batman’in maceralarında kullandığı Batmobilinde Goodyear lastikleri kullanılmıştır.

Bugün dünyada satılan tüm lastik firmaları arasında her 5 lastikten birinde Goodyear Tire & Rubber Company’ye ait olan kanatlı ayakkabı logosunu görmekteyiz. Goodyear Group ticari ve binek araç lastiği pazarında çok güçlü bir firma olma özelliğini bugünlere kadar taşımıştır ve dünya üzerinde 85 farklı tesisinde üretimini sürdürmektedir.

Makaleyi yararlı buluyor musunuz? Bizi beğenin.

Teşekkürler
Yorum ekle
Kabul Ediyorum Gizlilik Politikası nowe okno
(Dikkat: Forumdaki yorumlar modere edilmektedir.)