Hangi lastikleri seçmeli? Yaz lastikleri mi dört mevsim lastikleri mi?

  • Yazar: OPONEO.COM.TR
Yazlık lastikler ve dört mevsimlik lastikler

Yazlık lastikler ilkbahardan sonbahara kadar olan süre zarfında kullanım için olan lastiklerdir. Yaz lastiklerinin kullanım sıcaklığı sınırı olarak; eğer hava sıcaklığı 7 derecenin altına düşerse lastik normal çekiş özelliklerini kaybetmektedir.

Dört mevsim lastikleri ise çok sezonluk olan, kış ve yaz lastiği özelliklerini beraber bünyesinde barındıran lastiklerdir. Bir lastiğe yaz ve kış özelliklerinin ikisini birden yüklemek gerçekten zor bir iştir. Her lastiğin kullanıcılarını tatmin etmesi beklenen belli bir performans bileşeni vardır. Ancak bu konuda alan ne kadar geniş olursa, amaca ulaşmak ta o derece zorlaşmaktadır.
Sol tarafta dört mevsimlik, sağ tarafta ise yazlık lastik.
Yazlık lastikler dört mevsimlik lastiklerden hangi yönleri ile ayrılmaktadır?

Yazlık lastikler ve dört mevsimlik lastikler sırt deseni yapısı, kauçuk bileşeni ve lastiğin konturu (şekli) yönünden birbirlerinden ayrılmaktadırlar.

Dört mevsimlik bir lastiğin sırt deseninde bir yaz lastiğine göre daha fazla lamel bulunur. Bu lamellerin fonksiyonu kar üzerinde daha iyi yol tutuşu sağlamaktır. Ancak yaz koşullarında eğer lastikte çok fazla lamel bulunuyorsa bu lastik sertliğinden ödün verir. Bunun sonucu olarak yol tutuşu, frenleme, ıslak ve kuru zeminlerde çekiş gücü gibi özellikler negatif yönde etkilenirler.

Yaz lastiklerinde olduğu gibi dört mevsimlik lastiklerde de üç tip sırt deseni uygulaması vardır: simetrik, asimetrik ve yönelimli. Ayrıntılar şu makalemizde yazılıdır: Hangi lastikler? Yaz lastiği seçim rehberi.

Yönelimli sırt desenine sahip olan dört mevsimlik lastiklerde sırt deseninin belirli bölümlerinin belirli görevleri bulunmaktadır. Genelde omuzlarda daha az lamel bulunur – yaz fonksiyonu, ancak alın kısmı, yani merkez tarafı lamel yönünden oldukça zengindir – kış fonksiyonu.

Asimetrik sırt desenli dört mevsim lastikleri yazlık ve kışlık karakterlerinin tek lastikte uygulanmasına olanak tanır. Bu durumda genellikle sırt deseninin yazlık ve kışlık tarafları bulunmaktadır. Böylece hem kış şartlarında hem de yaz şartlarında uygun performans gösterebilen bir sırt desenine sahip oluruz. Genellikle yazlık özelliklere sahip olan taraf lastiğin dış kısmında yer almaktadır.

Dört mevsimlik lastik yazlık (dış kısım) ve kışlık (iç kısım) olmak üzere iki kısımdan oluşur.

Dört mevsimlik lastiklerde kullanılan lastik karışımının tasarımında dikkat edilen en önemli şey, lastiğin sıfırın altında ve üzerindeki sıcaklıklarda optimum performans gösterebilmesidir. Yaz lastiklerinin kauçuk karışımında böyle bileşimler bulunmaz, bu lastiklerin amacı 7 derecenin üzerinde en iyi performansı sağlamaktır. Bu yüzden havalar ısınmaya başladığında dört mevsimlik lastikler, yazlık lastiklerdeki gibi en üst düzey performanslarını gösteremezler.
 
Lastiğin konturu, dış kısmını çevreleyen sınır kısmıdır. Kontur, sırt desenine göz atıldığında kolayca görülür. Kontur lastiğin zemin ile olan temas alanını belirler, bu yüzden onun büyüklüğü lastiğin yol tutuşunu doğrudan etkilemektedir

Yazlık lastiğin konturu yuvarlaktı, bu sayede yaz şartlarında dönme direnci daha azalmakta, yol tutuşu iyileşmektedir. Dört mevsimlik lastiklerin konturu ise kış lastiklerinde olduğu gibi masif ve kareyi andıran şekildedir. Masif omuzlar kış koşullarında iyi bir yol tutuşu sağlamakta, ancak yazın sırt deseninin daha hızlı aşınmasına ve ayrıca yakıt tüketiminin artmasına neden olmaktadırlar.

Yazlık ve dört mevsimlik lastiklerde ne gibi işaretler bulunur?

Yazlık lastiklerde mevsime ilişkin özel bir işaret bulunmamaktadır.

Dört mevsimlik lastiklerde M+S (mud and snow, yani çamur ve kar) şeklinde bir işaret bulunur. Bu işaret Amerikan pazarında üretilmiş olan dört mevsimlik lastiklerde görülür. Avrupa pazarında ise dört mevsimlik lastikler daha çok kışlık lastiklere benzemektedir ve üç adet kar sembolü taşırlar. Bu sembollerin yanında genelde ALL SEASON yazısını görürüz. Bazen üreticiler ek olarak lastiğin tüm yıl boyunca ve çeşitli hava koşullarında kullanılabileceğini belirten değişik semboller de kullanabilmektedirler.

Dört mevsimlik lastiklerde bulunan işaretler.

Dört mevsimlik lastikler, yazlık lastiklerden ziyade genelde kışlık lastikler ile karşılaştırılırlar. Güncel testlerin (ör. ADAC veya AutoBild) sonuçlarına göre dört mevsimlik lastikler kaliteli sezonluk lastiklere göre daha kötü performans gösterirken, ucuz marka (çin markası gibi) sezonluk lastiklere göre daha iyi performans vermektedirler.
 
Genel bir kanı olarak, dört mevsimlik lastikler yazlık lastiklere nazaran teslerde daha kötüdürler. Bu testler kuru zemin fren ve kontrol performansı sonuçlarını göstermektedir (ör. 2009 yılı 205/55R16 ebatları Autobild testi). Yaz lastikleri özel lastik karışımı ve sırt deseni yapılarıyla bu testleri kazanmaktadırlar.

Bazen dört mevsimlik lastiklerin ıslak zeminlerde, özellikle de aquaplaning performanslarında iyi performans gösterdiklerine de şahit oluruz, ör. Vredestein Quatrac 3 czy Dunlop SP 4 All Seasons. Bu lastikler genelde kaliteli yazlık lastiklere nazaran daha kötü performans sergileseler de çoğu alt sınıf (genel olarak ucuz, çin markaları) lastiklere göre hala daha iyilerdir.

Dört mevsimlik lastiklerin avantajları

Dört mevsimlik lastikler bize tüm yıl boyunca ve çoğu iklimsel şartlarda kabul edilebilir bir performans vermeleri gerekmektedir. Dört mevsimlik lastikleri kullanarak ani gelişen kış şartlarına veya tam tersi durumlara karşı daima hazırlıklı oluruz. Bu yüzden dört mevsimlik lastiklerin en büyük avantajı onların geniş kullanım yelpazesidir.

Dört mevsimlik lastikleri sezonluk olarak değiştirmek üzere servise götürmek gerekmemektedir. Bu sayede zamandan ve paradan tasarruf elde edilinir, ancak belirli aralıklarla lastik balansının yapılması gerektiğini de unutmamak lazımdır.

Bir takımlık tanınmış marka dört mevsimlik lastik almak, iki takım en ucuz sezonluk lastiklerden almaktan daha avantajlıdır. Bu strateji yıllık yapılan kilometrenin çok fazla olmadığı durumlarda daha fazla anlam kazanır (yılda 5-6 bin km’den az) ve yolculuklar genellikle şehir içinde olmalıdır.

Neden? Çünlü yapılan daha az kilometre ve şehir içinde uygun sürüş tarzımız ile lastiklerin sezonluk özelliklerini kaybetmelerini önlemiş oluruz. Böylece lastikler erkenden aşınmamış olurlar. Ek olarak, dört mevsimlik lastikleri kullandığımız koşulların ekstrem olmamaları gerekmektedir. 4-5 yıl boyunca yaklaşık 40 bin km’lik yolculuk edilen dört mevsimlik lastikler yüksek ihtimalle 10 yıl boyunca kullanılacak olan yazlık ve kışlık lastiklerin durumundan daha iyi olacaktır.

Yaz lastiği sırt deseni.

Yaz lastiği avantajları

Yaz lastikilerinin dört mevsimlik lastikler ile karşılaştırıldıkları zaman farkedilen en önemli avantajı gösterdikleri daha iyi performanslarıdır. Lastikler aracın güvenliğe etki eden en önemli parçalarıdır. Her lastik bileşenlerden oluşmaktadır, ancak konu dört mevsimlik lastiklere gelince bu bileşenler daha geniş bir anlama gelir: kış ve yaz performanslarının en iyi şekilde alaşımını sağlamak.

Eğer en iyi yaz lastiklerini en iyi dört mevsimlik lastiklerle karşılaştırırsak, hem kuru hem de ıslak zeminlerde yaz lastikleri çok daha ileri sonuçlar sağlayacaktır. Bu lastikler daha iyi frenleme, kontrol, çekiş gücü, konfor seviyesi ve daha düşük gürültüye neden olmalarının yanı sıra yakı tasarrufuna da daha fazla katkıda bulunacaklardır.

Yaz lastikleri dört mevsimlik lastiklere göre daha dayanıklıdır. Lastiğin dayanma süresi kullanımı ile orantılıdır, bu nedenle aynı lastikleri uzun süre kullanmayı düşünüyorsak dayanıklılık oldukça önemli bir faktör haline gelecektir. Ek olarak, dört mevsimlik lastikler aynı üreticinin benzer sınıftaki yazlık lastiklerine göre daha pahalıdır.

Eğer orta veya üst seviye bir aracımız varsa yaz lastiği edinmemizin gerekli olduğunu unutmamakta fayda vardır. Çünkü güçlü motorların uyguladığı kuvvete ve yeni model araçların gereksinimlerine yalnızca yaz lastikleri cevap verebilecek niteliktedir.

Hangi lastikleri seçmeli: yazlık mı, dört mevsim mi?

Yaz lastiklerini seçmek için nedenler:

  • yıllık yapılan kilometre 5-6 bini aşıyor ise,
  • genelde şehir dışında veya karma bir yolculuk yapıyor iseniz (şehir – şehirler arası),
  • maksimum güvenlik beklentisi içindeyseniz,
  • lastiklerin konforlu ve sessizliği sizin için önemli ise,
  • lastiklerin yakıt tüketimine mümkün olan en az şekilde etki etmesini istiyorsanız,
  • dayanıklı lastik arıyorsanız,
  • dinamik bir sürüş tarzına sahip iseniz, sizin için yaz lastikleri daha uygundur.
Dört mevsimlik lastikleri seçmek için nedenler:
  • tüm yıl boyunca yazlık veya kışlık lastiklerle yolculuk ediyorsanız,
  • sınırlı yolculuk yapıyorsanız, yıllık 5-6 bin km kadar,
  • genellikle şehir içinde yolculuk ediyorsanız,
  • sakin bir sürüş tarzına sahip iseniz, dört mevsimlik lastikler ihtiyaçlarınızı karşılamaya yetebilecektir.
Makaleyi yararlı buluyor musunuz? Bizi beğenin.

Teşekkürler
Yorum ekle
Kabul Ediyorum Gizlilik Politikası nowe okno
(Dikkat: Forumdaki yorumlar modere edilmektedir.)