Lastiğin üretim tarihi ve diğer işaretleri

  • Yazar: OPONEO.COM.TR
En önemli lastik işaretlerine göz atın. Lastiğin üretim tarihi nasıl bulunur, lastik ebatları, hız indeksi ve diğer işaretler hakkında bilgi sahibi olun. Asimetrik lastikler nasıl işaretlendirilir? Lastiğin belirli bir araca homolog olup olmadığı nasıl anlaşılır? Makalemizi okuyarak konu hakkında daha ayrıntılı bilgi sahibi olabilirsiniz.

Lastik ebatları nasıl kontrol edilir?

Ebatlar lastiğin yan tarafında bulunmaktadır.
 
195/65R15 tarzındaki işaretler lastiğin:
 
  • Nominal genişliğinin 195 mm,
  • Profilinin genişliğine oranının 65%.
  • Montesinin yapılacağı jant çapının 15 inç olduğunu belirtmektedir.
Yeni satın alacağımız lastiğin ebatlarının daima aracımızın üretici firmasının tavsiye ettiği ebatlar ile uyumlu olması gerektiğini unutmayalım.
 
 
Bu konu hakkında daha ayrıntılı bilgileri içeren makalemiz: Aracıma uygun lastik ebadı nedir?

Lastik ebatları işaretleri.

Lastiğin üretim tarihi nasıl bulunur?
 
Lastiğin üretim tarihi DOT olarak adlandırılmaktadır. Lastiğin gerçek üretim tarihi DOT işaretlerinden hemen sonra belirtilmiştir, bu yüzden bu şekilde adlandırılmaktadır. Lastiğin üretim tarihi yan kısımda yer alan dört adet rakamdan ibarettir. Aşağıdaki resimde gösterilen “1109” numaralarının anlamı:
 
  • İlk iki rakam yılın kaçıncı haftasında üretildiğini göstermektedir, yani belirtilen yılın 11. haftası: mart ayının ortaları,
  • Son iki rakam ise yılı belirtmektedir, yani 09’un anlamı 2009 yılıdır.
5 yaşını doldurmuş olan lastikleri kullanmamamız gerektiğini unutmayalım. Bu lastikler çekiş özelliklerinin büyük bir kısmını kaybetmişlerdir ve artık bunlarla yolculuk etmek tehlikeli sayılmaktadır.

Lastiğin üretim tarihi işaretleri.

Hız indeksi nasıl bulunur?
 
Hız indeksi harf kullanılmak sureti ile ifade edilmektedir: Q harfinden Y harfine kadar. Bu harf daima lastiğin ebatlarından hemen sonra yer almaktadır: örnek olarak: 195/65R15 91H. En popüler hız indeksleri:
 
  • T – do 190 km/h
  • H – do 210 km/h
  • V – do 240 km/h
  • W - do 270 km/h
Hız indeksi daima aracın üretici firmasının tavsiyeleri ile uyumlu olmalıdır. Güvenliğiniz açısından aracın homolog lastiklerinden daha düşük hız indeksine sahip lastikleri kullanmamalısınız.
Tüm hız indeksi değerlerini hız indeksi tablosunda bulabilirsiniz.
 

Lastiğin hız indeksi işareti.

Yük indeksi nasıl bulunur?
 
Yük indeksi aracın bir lastiğinin kaldırabileceği maksimum yük kapasitesini işaret eder. Yük indeksi, hız indeksinde olduğu gibi lastiğin yan tarafında, lastiğin ebatlarından hemen sonra yer almaktadır.
 
Yük indeksi işaretlerinin kilogram cinsinden karşılığını içeren ayrıntılı bilgileri yük indeksi tablomuzda bulabilirsiniz.

 
Güçlendirilmiş lastik işareti nasıl olur?
 
Güçlendirilmiş lastikler yük indeksinde belirtilen kapasitenin üzerine çıkabilirler. Bunlar kombi veya daha güçlü motora sahip araçlara tavsiye edilmektedirler. Güçlendirilmiş lastikler üretildikleri markaya göre çeşitli işaretler ile belirtilmektedir. İşareti lastiğin yan tarafında görebilmek mümkündür. En popüler işaretler arasında bulunanlar:
  • XL – Extra Load
  • RF – Reinforced
Karşılaşılan diğer işaretler EXL, RFD, REF, REINF.

Güçlendirilmiş lastik işareti.

Jant koruyuculu lastikler nasıl bir işaret taşırlar?
 
Lastiklerdeki jant koruyucuların amacı jantları ve lastiğin bir kısmını mekanik hasarlardan korumaktır. Lastik üreticileri bu “yaka” kısmının korunmasında kullanılmış olan teknolojiye göre çeşitli işaretler kullanmaktadırlar. Jant koruma işaretini lastiğin yan tarafında bulabiliriz. Dikkat! Bütün jant koruyuculu lastiklerin bu işareti taşımaları gerekmemektedir. En popüler işaretler:
 
  • MFS (Maximum Flange Shield)
  • RFP (Rim Fringe Protector)
  • FP (Fringe Protector)
  • FR (Felgen Ripen)
Jant koruyucular hakkında daha ayrıntılı bilgi için makalemiz: Lastik jant koruyucusu.

Jant koruyuculu lastik işareti.

Run-flat tipi lastikler nasıl bir işaret barındırırlar?
 
Run flat tipi lastikler barındırdıkları özel bir sistem sayesinde lastiğin basıncı azalsa bile yolculuğa devam edebilme özelliği taşırlar. Bu sisteme sahip olan lastikler yan tarafarında bu bilgiyi veren bir işaret taşırlar. Bu işaretler lastik üreticisine bağlı olarak değişik çeşitlerde olabilmektedir:
                    
  • RunOnFlat lub ROF - Goodyear
  • EMT (Extended Mobility Technology) - Goodyear
  • RFT (Run Flat Tire) – Bridgestone
  • ZP (Zero Pressure) – Michelin
  • DSST (Dunlop Self-Supporting Technology) – Dunlop
  • RFT (Run Flat Tire) – Firestone
  • Run Flat Technology, Self-Supporting Run Flat - Pirelli
  • SSR (Self Supporting Runflat) – Continental

Run flat tarzı lastikler hakkında daha fazla bilgi edinmek için makalemiz: Run Flat – bu lastikler satın almaya gerçekten değer mi?

Run flat tipi lastik işareti.

Asimetrik lastiklerin işaretleri nasıldır?


Asimetrik lastikleri sırt deseninden dolayı kolayca ayırt etmek mümkündür. Asimetrik sırt desenine sahip lastikler iki taraflarında farklı desen tipi barındırırlar. Ayrıca lastiğin yan tarafında da onun nasıl monte edilmesi gerektiğini belirten işaretler bulunmaktadır. En sık görülen işaretler:
 
  • inside, interior veya side facing inwards – bunun anlamı lastiğin o tarafının araçtan tarafa gelmesi gerektiğidir.
  • outside, exterior, side facing outwards, mount this out side – bunun anlamıysa lastiğin bu kısmının araçtan dışarı tarafa doğru bakacağıdır.
Çok nadiren karşılaşılınması muhtemel harici durumlar dışında (asimetrik yönelimli lastikler) asimetrik lastiklerde “sol” veya “sağ” olarak ayrım yapılmaz. Her lastik aracın iki tarafına da takılabilir, dikkat edilmesi gereket tek şey hangi tarafın içe, hangi tarafın dışa bakacağıdır.

Asimetrik lastik işareti.

Yönelimli lastiklerin işaretleri nasıl olur?
 

Yönelimli lastikler üretici firma tarafından belirlenmiş olan bir dönme yönüne sahiptirler. Bunun işareti yine lastiğin yan tarafında “rotation” isminde belirtilmiştir.
 
Asimetrik ve yönelimli lastikler hakkında daha fazla bilgi için makalemiz: Asimetrik mi, yönelimli mi? Hangisini seçmeli?

Yönelimli lastik işareti.

Homologasyonlu lastiklerin işaretleri nasıldır?
                          
Belirli bir araca homologasyonlu olan lastikler, araç üreticisi ve lastik firmasının iş birliği ile üretilmiş olan lastiklerdir. Bu lastikler belirtilen araç ile işbirliği içerisinde olduklarından bu araçlarda tam performans gösterirler. Homologasyonlu lastikler araçla gelen ilk lastikler olabilirler, ancak bu zornulu değildir. Sırt deseni, ağırlık veya kauçuk karışımları yönlerinden farklılıklar gösterebilirler, ancak bu bir kural değildir. Bu lastikler homolog oldukları araçlardan başka araçlarda da kullanılabilirler. Burada dikkat edilmesi gereken tek şey, aracın bir tarafına homologasyonlu lastik, diğer tarafına farklı bir lastik takmamaktır. Örnek homologasyonlu lastik işaretleri:
 
  • MO – homologasyon Mercedes,
  • N1...N3 - homologasyon Porsche,
  • * - homologasyon do BMW,
  • AO - homologasyon Audi.

Homologasyonlu lastik işareti.

2012 yılından itibaren lastiklerde etiketler bulunmaktadır
 
Avrupa birliğinin 2012 yılında getirdiği bir düzenleme ile artık lastiklerde etiketler bulunduğunu hatırlatmakta fayda vardır. Bunlar lastiğin bazı parametreleri hakkında bize bilgiler vermektedirler, örneğin:
 
  • Dönme direnci – yakıt tasarrufu,
  • Gürültü seviyesi,
  • Islak zeminde yol tutuşu.
Makaleyi yararlı buluyor musunuz? Bizi beğenin.

Teşekkürler
Yorum ekle
Kabul Ediyorum Gizlilik Politikası nowe okno
(Dikkat: Forumdaki yorumlar modere edilmektedir.)