1937 yılında Amerika Birleşik Devletleri San Fransisco Golden Gate köprüsü açılışını kutluyordu, George VI. Büyük Britanya kralı oldu, ve Nobel Ödülü Macar Albert Szent Gyorgyi  ye verildi. Bu Polonya`nın en büyük lastik firması Dębica`nın  inşa edilmesine başlandı,bütün bunlar az yada çok aynı zamanda gerçekleşti.

Dębica lastiklerinin tarihçesi

Dębica markasının başlama tarihi Polonya hükümetinin aldığı kararla bir Orta Sanayi Bölgesi Kurmak amaçlanmıştı, bu birinci ve ikinci dünya savaşı arasındaki en önemli ekonomik girişimdi.Fabrika sentetik kauçuk üretiyordu,lastik ve boya üretimi Karpatların alt bölgesinde inşa edilmesi planlandı.Teknolojik altyapı planları Amerikalı E. Hoovrer tarafından hazırlandı ve asistanlığını Poznan merkezli bir firma olan Stomilde inşaat bölümü yöneticiliği yapan Edward Wróblewski yaptı. Teknik tasarımları üç Polonyalı bilim adamı Kazimierz Obrębski, Henryk Sagan and Wiktor Piotrowski ile işbirliği içinde Amerikalı General Tire ve Rubber Company  uzmanları tarafından üretildi.Bir yıldan biraz daha fazla zaman sonra 59.500 km  metreküp ölçülen bir üretim tesisi çalışmaya hazır hale geldi.Fabrika günün en modern makineleri ile donatılmıştı,İngiltere Manchester firması olan Francis Shaw Company Ltd. Tarafından satın alındı.Bu yatırımın toplam maliyeti 300 bin Polonya Zlotisi oldu.

Dębica – Polonya Cumhuriyetinin Dev Yatırımı

İlk etkileri 1939 yılı sonbaharında görünmeye başladı.Planlara göre  ilk üretilen lastik yine bu yılın 30 Martında oldu. Orta Sanayi Bölgesi yaratıcısı Eugeniusz Kwiatkowski’nin de katıldığı, Kauçuk Lastik Fabrikası’nın resmi açılış tarihi 4 Nisan’da gerçekleşti, açılışta ayrıca yerel ve bölgesel yönetimde bulunan devlet yöneticileri , bakanlar ve yüksek rütbeli askerler katıldı.

Misafir olarak gelen devlet adamları fabrikada çalışan 260 kişinin ve 16 mühendisin çabalarına hayran kaldılar , fabrikada bulunan başlangıçta günde 7 farklı ebatta 350 lastik üretebilen makinalar bulunmaktaydı. İlk üretilen lastikler direk olarak Polonya askeriyesine gönderildi.Fabrikanın gelişimi oldukça hızlı oldu.Aynı yılda yani 1939 yılı yazında fabrika çalışanları 600 kişinden fazlaydı ve üretim kapasitesi günde 600 lastiğe kadar yükseldi.

Fabrikanın daha da gelişmesi İknci Dünya Savaşı’nın patlak vermesiyle birlikte engellenmiş oldu. Poznandaki Stomil firması Dębica’yı 1940 yılında işgalci kuvvetler olan Hannover Continental Gummi Werke AG ye sattı. Posener Gummiwerke Almanya’nın kanatları altında bulunan bir şirketti.

Dębica lastiklerinin tarihçesi

Merkez bazlı ekonomide Dębica

Savaştan sonra Dębica fabrikası birkaç yıl süren süreçten sonra eski ihtişamlı günlerine geri dönmek için yapılanmaya girdi. Savaş sonrası ilk yıllarda Almanyanın uyguladığı ambargolardan olan Almanya’dan kendi makine ve ekipmanları almak gibi sorunlarla başa çıkmak zorunda kalındı ve savaş öncesi dönemin teknoloji ve üretimi yeniden devreye girdi . Dębica tekrar açılmaya uygun hale geldiğinde bu merkez 6 yıllık bir plana tabi tutuldu . Gelen talebi karşılamak için kapasitenin artırılması gerekiyordu ve dolayısıyla bu plan uzatıldı. Bu bağlamda yeni yatırımlar yapıldı, verimi artıracak makineler ve daha modern üretim teknolojisi satın alındı. 1960 ‘lı yılların en modern makineleri vardı ve bisiklet lastiği üretimi için yeni bir tesis inşa edildi.

Dębica marka tarihinin bir dönüm noktası ise ancak on yıl içinde gerçekleşti.Radyal otomobil lastikleri seri üretimi tanıtıldı,Radyal lastik üretimi  ve iç lastik üretimi için birkaç üretim tesisi inşa edildi. Ne yazıkki bu yıllarda büyüyen ekonomik kriz ortamında önceki gelişim planlarının ilerlemesine engel oldu ve planlarda tekrar düzenlemeye  gidildi. Ancak ekonomik durgunluğa rağmen 1986 ve 1987 yılları arasında yeni tesisler tarım makineleri ve ağır vasıta lastikleri üretimi için açıldı.Bu tesislerde 700 kişinin istihdamı sağlandı ve hedef üretim kapasitesi yıllık 800.000 lastik oldu.

Dębica – Polonya Amerika işbirliği

Dębica marka tarihinin sonraki bölümünde yeniden yapılanma dahilinde yeni ekonomik gerçekliklere ve  piyasa uyumu için markada özelleştirilmeye gidildi. 1991 yılında firma bir şirkete dönüştürüldü çünki kuruluşundan beri devlete aitti. 24 Kasım 1994’te Varşova Menkul Kıymetleri Borsası’nda işlem görmeye başladı. Bir yıl içinde özelleştirme sonucu olarak Amerikan firması olan Goodyear Lastik & Rubber company firmalarının stratejik bir ortaklığı ile firmanın satın aldılar.1996 başlarına doğru Goodyear şirketin çoğunluk hisselerine sahip hale geldi ( 2008 Nisan ayına kadar %65.99 ).

İşbirliğin ilk yıllarında Polonyalı şirket üretim ve yönetim bazında uluslararası standartlara ayak uydurdu.Değişiklikler aktivitelerin hemen hemen her bölgesinde yapılmıştır. Enerji yönetimi ve yatırımı için finans ve satış politikası değişti . Dębica 4Ever lastikleri 1996 yılında satışa çıktı, 2 yıl sonra üretim için modern bir tesis hizmete girdi. 1997 yılında Goodyear yönetimi Dębica’nın tasarım ve üretim merkezlerini Almanyanın Fulda bölgesine ve Fransanın Amiens bölgesine taşınmasına karar verdi. Dębica bugün Goodyear gurup içinde tarım makineleri için iç lastik üreten tek firmadır.Üç yıl sonra firma Tarnów’da bir lojistik merkez açtı. Şu anda 46.000 m2 lik bir alana sahip olan bu merkezde tırların yanaşabileceği 46 modern rıhtım bulunmaktadır.

Dębica lastiklerinin tarihçesi

Dębica – 15 milyon lastiği 1 yılda üretir

Yine bu yıllarda Dębica yüksek performans ve ultra yüksek performans lastiklerinin üretimini geliştirme konusunda 100 milyon dolardan daha fazla bir yatırım yapmayı planlamaktadır. Öyleki 2008 yılında firmanın açıkladığı rakam sadece ağır vasıta lastiklerinin üretimini geliştirmek amacı ile 8.500.000 dolar yatırım yaptıklarını açıkladı. Dębica şu anda Goodyear tesisi ile birlikte Avrupa’nın en büyük ve dünyanın üçüncü en büyük şirketidir.Goodyear Polonya şirketini kendi gurup markalarının çeşitli üretimlerini gerçekleştirmek içinde kullanır, Ayrıca Dunlop,Fulda ve Savada dahil olmak üzere.Fabrika yılda 15 milyon lastik üretimi yapmaktadır. Dębica’nın satıldığı ülkeler arasında Almanya,Slovenya,İngiltere,Türkiye ve hatta Birleşik Arap Emirlikleri bulunmaktadır.