Amerikan motor endüstrisinin kalbi Detroitti, şehir sektörün devlerini barındırmaktaydı – Ford, General Motors, Chrysler gibi. Herkes hızlı araba severler için İtalya’daki Modena’nın önemli ve kutsal yer sayıldığını bilir, Ferrari, Maserati ve De Tomaso ve Lamborghini faaliyetlerini burada gösterir. 

Firestone lastiklerinin tarihçesi

Ford ile toplantı

Aynı şekilde dünyanın lasatik başkenti Ohio’daki Akron’dur. BFGoodrich ve Goodyear gibi markalar’ın güçlerini geliştirdikleri yer  Great Lakes Region’dur  (büyük göller bölgesi). Bu markalara bir süre sonra Firestone eklendi.

20 Aralık 1868 yılında Ohio’da bulunan Columbiana County’de doğdu. 18. Yüzyılın sonlarında Firestone Aile Holdingi’nin Harvey’in büyük büyükbabası tarafından kuruldu. 1895 yılında Harvey Columbus Buggy Works’de çalışırken Henry Ford ile buluştu ve bunun üzerine uzun yıllar sürecek bir işbirliği başlamış oldu. İlk arabasını ürettiği zaman Ford bisiklet lastiklerini kullanıyordu. Harveyin tavsiye ettiği pnömatik lastikleri denemek için Ford arabalarını kullanmıştır. Ayrıca Ford’un araçlarında kullanılmak üzere lastik tederik edeceğinin sözünüde vermişti. Bu amaçla 1900 yılında Firestone Tyre & Rubber Company kuruldu,böylece ABD’de lastik endüstrisi için temeller atılmaya baladı. Üç yıl sonra 4500 dolarlık bir banka kredisi sayesinde Harvey ikinci el makine ve ikiyüz çalışanı ile Akron’da eski döküm üretimine başlamıştır. 19004 yılında ilk Firestone lastikleri hazırdı ve üç yıl sonra iki bin lastiği Henry Ford  ürettiği Model T için bu lastikleri satın aldı. Burada dikkat edilmesi gereken bu sektördeki kısa bir sürede en büyük sipariş olması.

Firestone lastiklerinin tarihçesi

Firestone’un 50 yılı

Firestone bu ilk başarıdan memnun değildi, ürün yelpazesini genişletmek için yağun çalışmaya başladı. 1909 yılında anti patinaj lastiklerinin galasını yaptı, iki yıl sonra İndianapolis’de düzenlenen 500 yarışlarında zafere ulaşarak övgüyü haketti. Daha sonra İndy. 500 yarışı zaferleri Firestone ‘a özelliklerinden biri oldu. 

Sonraki onuncu yılın sonlarında 1919 yılında firma Kanada’da şube ve fabrika açılışlarını gururla yaptıve daha sonra 1928 yılında İngilterede. Yapılan yeniliklerde teknik yada organizasyonel hiçbir sıkıntısı yoktu – 1922 yılında Firestone mühendisleri düşük basınçlı bir lastik modelini geliştirmeye başladılar, 1926 yılında firma ABD’de bir servis ve bayi ağı açıldı.

Kısa bir süre sonra şirket kurucusu olmadan devam etmek zorunda kaldı, 1938 yılında Harvey Firestone öldü. İkinci Dünya Savaşı sırasında yeni yönetim altında Firestone askeri üretime geçti. 1945 yılında savaitan hemen sonra Akron’da firma kendi araştırma merkezini açtı. Yüksek hızda kullanılabilen 500 serili lastikler  bu merkezde bulunmuştu (bu lastiklerin ismi İndianapolis’deki 500 yarışlarında markanın hakimiyeti anısına almıştı) Firestone bu sebeple ellinci yıldönümünü yüksek sesle kutladı. Firma yüzyılının ikinci yarısıına Dayton’u bünyesine katarak ilerliyordu, hemde Avrupada yeni üretim tesisleri ve 1961 yılında Dayco Corporation’u satın aldılar.

Firestone lastiklerinin tarihçesi

Japon yardımı 

Firestone’un daha da genişlemesi zfirma patronlarının aldıkları kötü kararlar sonucu durma noktasına geldi. Bunlardan ilki pazara yavaş yavaş girmeye başlayan radyal lastiklerinin üretimine geç geçilmiş olması.BFGoodrich ve Michelin 1960’ların sonunda bu tür lastikleri piyasaya sürmüştü. Firestone ise 1971 yılında bu üretime başladı, böylece ticari başarıyı kaçırdılar, bu süre zarfına üretilen 500 radyal lastikleri hatalı üretimden kaynaklanan kazalara yol açtı, bu sebeple bi hayli dava ve para cezaları ile uğraşmak zorunda kalındı. Firmanın ünü tahrip oldu ve bunun yerine kar paylarında artan kayıplar yaşandı. 1970’lerin sonlarında bir yılda toplam 250 milyon dolar kaybetmişlerdi. Toplam 17 fabrikasından 9’u kapatıldı, tek bir gün içinde firma şirket merkezini Akron’dan Chicago’ya taşındı. Yeni başkan John Nevin potansiyel yatırımcılarla müzakerelere başladı. İlk önce Pirelli ile görüşüldü ancak sonuç alınamadı, daha sonra Japon devi Bridgestone ile ve 1983 yılında zaten Tennessee de bulunan La Verngne deki fabrikasınısatın almışlardı. 1988 yılında Japonlar 2.65 milyar dolara Amerikan firmanın tamamını satın aldı.

Firestone lastiklerinin tarihçesi

Krizden yavaş yavaş kurtulma

 Bu birleşim 1.5 milyar dolarlık bir yapılanma ile başladı. Firestone yönetimi Chicago’dan Akrona’a dönüş yaptı, son olarak ise Tennessee’deki Nashville’e taşındı. Firma yüzüncü yıllarını yaşarken sıkıntılarla karşı karşıyaydı. Daha sonra Ford Explorer araçlarında kullanılan bazı lastiklerin yüksek hızda patlayarak kazalara yol açmasından dolayı 200’den fazla insanın ölümüne yol açmıştı. Bu koşullar altında Ford ile yüz yıldır süren iş birliği sona erdi. Firma daha fazla değişiklik yapmak zorundu kaldı - bu hatalı üretim yapan tesisleri olan Decatur,İllinois üretim tesisleri kapatıldı. Yapılan bir diğer iyileştirici program ise tasarruftu,bu planlamalar sonunda Amerikan firma kar elde etmeye başladı. En önemliside yarış pistlerine başarılı bir dönüş yapıldı, 1970’lerden önceki pistlerdeki durumuna kaldığı yerden devam etti. Ard arda gelen İndy. 500 zaferleri aynı zamanda Firestone’un eski yüksek itibarını kazanmasına büyük katkı sağladı.