Kış lastiklerinde yaz lastiklerinden daha dar tabanlı lastik kullanmamız gerektiği doğru mudur?

Yakın zamana kadar bu şekilde düşünülüyordu. Şu anda uzmanlar yazlık ve kışlık lastiklerde aynı ebatları kullanmamızı tavsiye  ediyorlar.

Ne zaman daha dar lastikler kullanmalıyız?

Şehirden uzak ve yoğun kar yağışı alan, düzenli olarak yol temizliği yapılmayan bir bölgede yaşıyorsanız daha dar taban genişliğine sahip lastikler kullanmalısınız.

Daha dar tabanlı lastik kullanmanın sonuçları nelerdir?

  • Karlı zeminde daha iyi kavrama,
  • Suda kızaklama da düşüş,
  • Fren mesafesinde artış,
  • Virajlarda daha düşük kavrama.

Uzmanlar kışlık lastiklerde neden otomobil üreticisinin onayladığı ebatları kullanmayı öneriyor?

En büyük nedeni teknolojik ilerleme nedeniyle gelişen ve daha yüksek performans sağlayan modern kış lastiklerinin yolda oluşabilecek öngörülemeyen değişikliklere karşı eskiye oranla daha iyi uyum sağlamaları.

Tomasz Młodawski, Michelin Polonya üretim müdürü:

Kış lastikleri için yaz lastiğinden farklı daha dar tabanlı lastik kullanmanız önerilmez. Artık  yaz ve kış lastiklerinde aynı  ebatı kullanmak daha çok tercih edilen yöntemdir(otomobil üreticisi tarafından onaylanmış olan lastik ebatı). Kış için lastiklerin genişliğini daraltmak karla kaplı yollarda ve buzlu yollarda temas yüzeyinin azalması nedeniyle daha düşük çekişe,daha düşük fren performansına neden olur.  

Dariusz Walisiak, Goodyear Grup Polonya Eğitim Müdürü:

Yaz lastiğinizin taban genişliği 205 mm ise kış lastiğiniz daha dar olmamalıdır (örneğin 205/55 R16 kış lastiğide bu ebatla aynı olmalıdır).  Eğer lastikleriniz daha geniş ebatta ise, fazla küçültmeden daha dar ebat lastik kullanabilirsiniz.

Daha dar lastiklerin yere baskısı santimetrekare başına daha  fazladır, bu yüzden karlı zeminde kavrama kabiliyeti artar. Spor otomobillerde kullanılan çivili lastikler bu nedenle dar tabanlı olarak kullanılır, böylece karlı zeminde daha derine saplanan çiviler yol tutuşu arttırır. Daha dar lastik sırtı daha küçük temas alanına sahiptir, bu durum virajlarda kavramayı düşürür kalkışta patinajı arttırır.

Daha dar lastiklerin monte edilmesi belirli durumlarda ve yüksek motor gücü olan araçlarda genelde lastiğin kavrama kaybetmesine sebep olur. ASR, ABS v.b. gibi sistemler araç için önerilen lastiklerle en iyi şekilde çalışmaktadır. Dar lastiğin kullanılması nedeniyle sistemin çalışma düzeni değişecektir. Bazı durumlarda, kuru zeminde ani frenlemelerde lastikleriniz daha çabuk kilitlenecek ve ABS daha sık devreye girecektir. Daha güçlü otomobillerde, araç üreticileri kış lastiklerinde biraz daha dar olan kış lastiklerini uygun bulabilirler. 

Aracınızda kullanacağınız kış lastikleri hiçbir zaman aracın orjinalinde olan yaz lastiklerinden daha düşük yük  indeksli olmamalıdır. Hız indeksi kış lastiği için daha düşük olabilir. 

Amerika Ulaştırma Bakanı’nın 15 Kasım 2007 tarihli yönergesinin 66. Makalesinin 5a maddesinde, Otoyol kodu ile  “Kış lastiği olarak belirlenen lastiklerde,... , aracın maksimum hızına uygun olmayan lastiklerinde kullanımına izin verilir, en az 160 km/h hız indeksi olan lastikler kullanılmalıdır, ve araçta sürücü için görülebilir ve okunabilir yerde lastikler için maksimum kabul edilebilir hız konusunda bir uyarı etiketi olmalıdır.” Bazı yeni model araçlarda kışlık lastik montajı sonrası aracınızın bilgisayarından seçeceğiniz kış lastiği modu ile ayarladığınız hız limitine ulaştığınızda aracınız sizi uyaracaktır..