Lassa, son yıllarda Avrupa pazarına cesurca giriş yapan Türkiye’nin önde gelen lastik markasıdır. Japon lastik devi Bridgestone ile 25 yıldır devam eden İstanbul boğazından gelen sanayi devi Lassa ortaklığı bulunmaktadır.


 

Sabancı Holding’in Kanatları Altında

Markanın hikayesi İstanbulun  Beşiktaş semtinden başlayarak 40 yıl önceye dayanmaktadır. Ancak bu bilgi bütün hikaye değil, çünkü Lassa markasının arkasında Türk endüstrisindeki en büyük güçlerinden olan Sabancı Holding’in deneyimi de bulunmaktadır. Bu, Sabancı Holding’in, çoğu kendine ait olan 70’den fazla şirketi kontrol eden gücüdür. Holding şirketlerinde yaklaşık 70 bin kişi çalışıyor, bazı şirketler olan , Citigroup, Aviva, Carrefour, Hilton, Mitsubishi Motors ve Philips Morris gibi global devlerle ortak girişimler yapmaktadır.

Görüldüğü gibi, Sabancı grubunun iş dünyası olduça geniş ve çeşitli birbirinden bağımsız iş dallarıdır. Bankacılık, sigorta, otomotiv, inşaat, telekomunikasyon, tekstil, otel ve tütün gibi farklı alanlardır. Peki ya lastik sektörü ? Tabi ki lastik sektörü de . Sabancı Holding, 1926 yılında kurulmuştur. Sabancı, Türkiye’nin en zenginlerinden biri olan, şirketi kuran ve halen işletmekte olan bir hanehalkı ismidir.

BF Goodrich ile İşbirliği

Bir lastik markası grubun kanatları altında nasıl bulunuyordu. Lassanın patronları 1974 yılında Lassa Lastik Üretim ve Ticaret A.Ş şirketini kurdu. Bunun akabinde, ilk aylarda Lassa’ya, diğer şeylerin yanı sıra, ABD’li lastik üreticisi BF Goodrich ile olan ilk uluslararası anlaşmayı imzaladı. Türk şirketinin ilk fabrikisının inşası 1975 yılında başlatıldı.
Lassa lastiklerinin ilk modelleri Türk pazarında ortaya çıkmadan önce, şirket kendi ülkesinde BF Goodrich’in özel temsilcisi olmuştur. Bu, Amerikalılarla olan işbirliğin bir başka evresiydi. Lassa denizaşırı ülkelerden BF Goodrich lastiklerini aldı ve onları Boğazda sattı. Sadece bir yıl sonra Türkiye genelinde 60 ilde 186 bayiden oluşan bir dağıtım ağı kurulmuştur.
1975 yılından önce Lassa Lastik logosu hazırdı ve birkaç ay sonra fabrika binaları toplamda 90.000 m2 üzerine kuruldu. Aynı zamanda piyasaya sürülmesi için hazırlıklar devam etti. Makineler kuruldu ve üretim hattı hazırlandı. 1977’de lastikler üzerinde test gerçekleştirildi. 1977 yılında Lassa Lastiklerinin doğumunu ilan eden büyük çaplı bir reklam kampanyası Türk televizyonlarında ve Türk basınında geniş yer buld

 

Lassa lastik standı

Lassa lastik standı

Bridgestone Markası ile Evlilik

Sonrasında her şey çok hızlı oldu. Hemen bir büyük ölçekte üretim 1978’de başladı. Lassa, binek otomobilleri için radyal lastiklerini Türkiye’de üreten ilk lastik firmasıdır. Bir milyonuncu lastik 1979 yılı başlarında lastik fabrikasında çıkışı yaptı.
On yılın sonunda sadece binek otomobilleri için değil aynı zamanda kamyon, otobüs, tarım ve endüstriyel araçlar için tasarlanmış lastikleri de üretmekteydi. Lassa, Türkiye de ilk büyük OTR lastikleri ile radiyal modellerinin galasını gerçekleştirdi. Modellerin üretimi İstanbul’da yeni bir fabrikada başladı. 1985’te başka bir önemli bir yatırım olan araştırma geliştirme merkezi inşaatına başladılar. İki yıl sonra, Lassa lastiklerinin ihracatı, faaliyeti başlamasından bu yana dünya çapında 32 ülkeye toplam 5 milyon satış yapmıştır.
Diğer on yılda ise, yepyeni güçlü bir ortaklıkla devam etti. 1988’de Sabancı Holding, Japon firması Bridgestone ile anlaşarak Brisa Bridgestone Sabancı Lastik Üretim A.Ş adında bir ortak girişim şirketi kurulmuştur. O zamanlar, bu, Türkiye’nin Japon tarihindeki en büyük yatırımı olmuştur. Bundan sonra Lassa markasının kaderi bu ortaklığa aitti. 1989’da Türkiye’deki geniş bir işbiliğinin bir parçası olarak, Bridgestone Lastikleri sunan ülke çapında bayiler ağı faaliyete geçmiştir.

Geliştirme ve Yatırım

1991’de Lassa lastik kataloğu otobüsler ve kamyonlar için radyal lastikler ve yüksek performanslı lastiklerin ilk modelleri önümüzdeki yıllarda hızla gelişti. Tüm bu operasyonlar, şirketin dinamik ilerlemesini gösteren sonuçlara hızla yansımıştı. 1995’te, yıllık üretilen lastik adeti 4 milyon ve bunun 2 milyonluk kısmı da ihrac edilmiştir. Bu dönemden on yıl sonra Brisa üretim kompleksinde 168 milyon dolar ek yatırım yapıldı ve 300.000 m2’lik bir alanda ( şuanda 260.000m2’dir) üretim kapasitenin yüzde 67 oranında artmasına yol açacaktı. Bu lastiklerin Türkiye’den alıcıları, Türkiye otomobil üretimi yapan fimaların ürettikleri yeni araçlarda orjinal ekipman olarak kullanan markalardır. Bu işbirliğin kalitesini belirleyen şey, Toyota tarafından Brisa’ya verilen ( 2003 yılının en iyi tedarikçisi ödülü) veya Man ( En iyi tedarikçi ödülü) kazanılan ödüllerdir.  Yeni yüzyılda, Lassa, arazi aracı( Lassa Competus) ve asfalt için (Lassa Racing) ve çakıl için (Lassa Rally) modellerini kapsayacak şekilde ürün yelpazesini genişletti    

 

Lassa sponsor yarışları

Lassa sponsor yarışları

Futbol ve Lassa Lastikleri

Sabancı Holding ve Bridgestone, 2008 yılında 20 yıllık ortaklığı kutladı. Bu arada, Lassa lastikleri sunan ülkelerin sayısının 55’e yükseldiği açıklandı. Marka, 30 yıldan sonra güncellenen bir logoya sahiptir. İşletmenin pazarlama özelliklerine bakıldığında, sayısız spor etkinlikleri ve çeşitli promosyon faaliyetlerinden bahsedilebilir. En belirgin spor otomobiler ile örneğin (Lassa lastikleri drift takımı ) rekabet eden kendi ekibi var ancak markanın stratejisi açısından bu olaylar sadece daha büyük resmin bir parçasıdır.
Lassa lastikleri esas olarak futbol maçlarına eşlik ediyor- Manchester City – Bolton Wanderers- Barcelona, Borussia Monchengladbach gibi tanınmış Avrupa futbol klupleriyle işbirliği yapan ve aynı zamanda İtalyan Serisi A’da bulunmaktadır.