Lastiklerin Depolanması

Lastiklerin sezonluk olarak değişimi tüm dünyada zorunlu haline gelmeye başladı, şu anda Türkiye’de de bu uygulama zorunlu olmuştur. Bu uygulama sonucu her sezon başında lastik değişimi yapınca çıkarmış olduğumuz lastikleri bir sonraki sezon daha verimli bir şekilde tekrar kullanabilmek için uygun koşullarda depolamalıyız.

Sezonluk değişitirdiğimiz lastikleri ne yapmalıyız?

Lastik satışı yapan bayiler servisler veya özel depolarda belirli bir ücret karşılığında çıkardığımız lastikleri depolayabiliriz.

Uygun bir oda da ve aşağıda belirtilen saklama koşullarını inceleyer kendimizde lastiklerimizin doğru saklama koşullarını sağlayabiliriz.

En iyi saklama koşulları ISO 2230 standartlarında belirtilmektedir, fakat evde uygun saklama koşullarını sağlamak için aşağıdaki kuralları takip etmenizde yeterli olacaktır.

  • Üzeri kapalı olsa dahi lastiklerinizi açık havada saklamayın.
  • Ara sıra havalandırılan serin, kuru ve direk güneş ışığına maruz kalmayacak bir yerde,
  • Depolanan lastiklerin bulunduğu yerin sıcaklığı oda sıcaklığını geçmemeli eğer ısıtma sistemi olan bir yer ise ısıtcıdan mümkün olduğunca uzakta tutulmalı,
  • Lastikler ozon gazına maruz bırakılmamalı çünkü bu gaz lastiğin kavuçuk bileşenlerine zarar vermektedir. Lastik depolama odaları, transformatörler gibi ozon üreten makinelerle aynı ortamda bulunmamalıdır,
  • Lastikler, solventler, yakıtlar, yağlar veya diğer kimyasal maddeler ile direk temas etmemeli ve aynı ortamda saklanmamalıdır.
  • Lastikler janta takılı şekilde muhafaze ediliyorsa, nominal lastik basıncında (araç üretim etiketi veya kullanım kılavuzunda psi veya bar olarak verilir) depolanmalıdır.
  • Düzgün koşullarda saklanan lastikler uzun yıllar performans özelliklerini kaybetmeden kullanılabilir.


Bu şekilde depolanan lastikler sadece geri dönüşüm için kullanılabilir.

Yanlış lastik depolamanın sonuçları nelerdir?

  • Lastiğin fiziksel özelliklerinde bozulmalar meydana gelir; yanak kısmında, jantı kavrayan iç ksımda ve lastiğin yere basan kısmı vb.
  • Lastik ömründe kısalma,
  • Aşırı durumlarda meydana gelen hasarlar lastiği tamamen kullanılamaz hale getirir.

Lastiklerin jantlı saklanması;

  • Jantlı lastikler dikey olarak saklanmamalıdır.
  • Jantlardan kanca ile asılı bırakılabilir.
  • Lastikler yatay olarakda saklanabilir (üst üste), ama altta kalan lastiğin zarar görmesini engellemek için her dört haftada bir üste alınmalıdır.


Lastiklerin jantlı saklanması.

Lastiklerin jantsız saklanması;

  • Lastikler yatay bir şekilde üst üste saklanmamalıdır.
  • Lastikler kancaya asılı bırakılmamalıdır.
  • Lastikler dikey konumda saklanmalı ve belirli aralıklarla rotasyon yapılmalıdır.


Lastiklerin jantsız saklanması.