Herkes onu bilir – insan şeklinde bir maskot, bir çocuğun yaptığı Lego adam gibi, sevimli hayalet Casper veya efsanevi Golem. Michelin Adam ayrıca bir diğer adı Bibendum,firmanın yükselişi ile beraber büyüyen tanıdık bir yüz.

Michelin lastiklerinin tarihçesi

Michelin ile ilgili  sözlerimize başlarken  bu güne kadar en çok bilinen sembolü hakkında söz ettik, ismi Bibendum ( Latince anlamı “içmek”) popülerliğini korumak için uzun yıllar boyunca güvenli bir şekilde çalıştı, bugün dünyada en iyi tanınan ve en karakteristik reklam sembollerinden biridir. Bu karakter şarkılara biler konu olmuştur, mesela Fransız regi müziği yapan Tryo, 1970 yılında çizgi roman Asteriks İsviçrede ve hatta literatürde bilim kurgu romanı olan William Gibson’un Pattern Recognition, 2000 yılında Michelin Man tarihin en iyi logo ünvanını kazandı.Bu logo aslında kazara doğan bir fikirdi, firma kurucuları Andre ve Eduard Michelin lastiklerin dizilişinde baktıklarında insana benzer bir şekil olduğunu gördüler, daha sonra kağıt üzerinde kollarını ve karakteristik gülümsemesini ekleyerek logoyu oluşturdular.

İlk poster çizimini 1898 yılında ressam Marius Rossillon tarafından çizildi. Bir ziyafet sofrasında ; lastik adama kırık cam ve diğer keskin nesne parçalarının içinde bulunduğu bir kupa ve bir tost ikram ediliyordu, ünlü şair Horatius sözü olan “Nunc est bibendum!“ (şimdi içme zamanı)  sözünü kullanıyordu. Markanın ilk sloganları bu sözden oluşuyordu.

Lastik için onbeş dakika

Lastik sanayisi henüz emekleme çağındayken bu slogan Michelin’in kendini tanıtmasına yardımcı oldu ve ürünlerinin dış görünümü bugün hala benzerlikleri taşımakta,19. Yüzyılın sonu ve 20. Yüzyıl başladığı dönemlerde idi. Verilere göre Fransız firmasının resmi doğum tarihi 1889 ( Micheline & Co kurulumu) Kuruluşunda Andere ve Eduard kardeşlerle birlikte kuzenleri Aristide Barbier ve Eduard Daubrée vardı. Kuzenleri 1832 yılında Clermont-Ferrand bölgesinde  tarım makineleri üreten küçük bir tesis açmışlardı. Lastik top ve daha sonra conta üretimi yapıyorlardı, ayrıca vana ve diğer kauçuk gereksinimleri üretiyorlardı.1889 yılında Michelin kardeşler bu fabrikanın kontrolünü ellerine geçirdi,  ve aynı zamanda ozamanlar ağaçtan yapılan araçlar için kaucuk fren üretmeye başladılar.

Çok daha büyük bir öneme sahip olan çağdaş bir keşif ise John Boyd Dunlop tarafından bulunan hava basınçlı lastikten sonra Michelin bu lastiklerle donatılmış araçlarda oluşan jantlarla ilgili problemleri azaltmanın bir yolunu buldular. İlk çıkarılabilen hava basınçlı lastik yaptılar. Böylece lastiği değiştirmek 15 dakikaya kadar düştü.

Eduard and Andre kardeşler bu icadı geliştirmek için sadece para değil ayrıca çok fazla enerji harcadılar ve tabiki duyurmak için. Bu icat Michelin lastiklerinin kullanılmasını bisiklet ve motorsikletlerde de kullanılmasını sağlamıştır. Bu kolaylık Paris-Brest-Paris ve Paris-Bordeaux rallilerinde zaferler getirmiştir. 1891 yılında bu buluşa patent alındı ve birkaç yıl sonra piyasada lider marka olmak için bir aile şirketi ünvanını aldılar.

Michelin lastiklerinin tarihçesi

Yüz ücretsiz uçak

Yeni yüzyılın başlarında Clermont-Ferrand bölgesinde bulunan fabrika 74 dönümlük arazide ve 4bin çalışanı vardı. Firma ilk yurt dışı şirketini Londra’da Michelin Tyre Co. Ltd. Olarak açtı.

Yaklaşık 3 haftalık bir süre içinde Birinci Dünya Savaşı patlak vermesi ile birlikte Michelin firması tüm servislerini Fransa hükümetine uçak yapı için sundu,firma ücretsiz olarak yüz mankine yaptı ve üretim maliyetleri için onları sattı. Michelin savaşın sonuna kadar 1881 uçak inşa etti.

Savaş sona erdikten sonra öncelikli işleri olan sivil üretime dönüş gerçekleşti, 1923 yılında Michelin başka bir buluşu açıkladı, Comfort denilen ilk düşük basınçlı 15.000 km garantisi verilen lastiğin üretimini gerçekleştirdiler. İkinci Dünya Savaşı başlamadan kısa bir süre önce Michelin Metal’in açılışını gerçekleştirdiler, ve tarihte ilk kez metal takviyeli lastik üretimi gerçekleşti.

Radyal lastikler ve yeni bir dönem

Şirket patronları diğer ticari faaliyetleri tabiki unutmadılar, 1925 yılında Çinhindi bölgesinde 2 adet kauçuk fabrikası satın aldılar. Altı yıl sonra Almanya’da (Karlsruhe) ilk fabrikayı açtılar ve 1935 yılında Citroen’in kontrolünü aldılar. Michelin önderliğinde Citroen ile beraber bir protatip üretildi ismi TPV idi ancak bu protatip ileride evsane olan Citroen 2CV olarak piyasaya sürüldü.

Fransız şirketin savaş sonrası tarihinin bir diğer önemli olayı ise geliştirmiş oldukları radyal lastikler için patent almaları büyük bir başarı olarak tarihe geçmiştir. 1952 yılında Michelin aynı zamanda ağır vasıtalar için lastik tedariğine başladılar (1980’den bu yana aynı zamanda uçak ve motosikletler için radyal lastik üretimi yapılıyor). 1965 yılında Ladoux test ve araştırma merkezi Clermont-Ferrand bölgesinde açıldı. Bu merkezdeki ilk yeni buluş yüksek performanslı otomobiller için asimetrik XAS modelini geliştirdiler. Bu buluş Michelin’in teknolojik ve ticari başarılarının hızla gelişmesini sağlamıştır. 1966 yılında sadece yarı kapasite ile çalışmasına rağmen firmada yaklaşık toplam 81.000 çalışan vardı.

Michelin lastiklerinin tarihçesi

1990’lar da firma ilk doğa dostu olan ve yeşil lastik adı verilen lastiklerin tanıtımı gerçekleşti ( Green X) . bununla birlikte yenilikci PAX sistemi (patlasa bile güvenli bir sürüşü devam ettiren lastik) sonra Tweel modeli esnek bir malzemeden yapılan virajlarda oluşabilecek şokları emmesi için sırt deseni oluşturuldu. Bu ileri görüşlü buluş patlak lastik değişimleri ile ilgili sorunların sona ermesi anlamınada geliyordu.

Tweel üretilip mevcut hali ile satışa sunuldu. Michelin üç kıtada bulunan 19 ülkede (Avrupa,Asya,Kuzey Amerika) 69 üretim tesisi, teknoloji merkezleri de dahil olmak üzere, küresel bir lastik imparatorluğu oluşturmak için çalışmış, Brezilya ve Nijerya’da 6 kauçuk fabrikası kurmuştur. Michelin’nin Dünya çapında 170 ülkede lastikleri satılmaktadır ve hemen hemen 130.000 kişi istihdam edilmektedir. Michelin Grubu  içinde ayrıca kendi sınıflarında bilinmiş Kleber, BF Goodrich, Riken, Taurus, Kormoran, Warrior, Siamtyre, Tiger, Euromaster ve Recamic lastik firmaları bulunmaktadır. Fransız firma Avrupanın bu bölümünde ilk girişimini Polonya Varşova’da kurduğunda tarihler 1994’ü gösteriyordu. Ayrıca firma 1995’den bu yana Stomil bölgesinde bulunan Olsztyn firmasının sahibi konumunda. 

Marka faaliyete geçtiğinden beri motor sporları dünyasında ismini hep duyurmuştur ve yıllar boyu hemen hemen her yarış ve rallide kendi adından sözettirmiştir. Mesela bu alanlardaki parlak başarılar beş farklı spor dalında Michelin lastikleri kullanan sürücülerin kazandıkları şampiyonluklarda katkı sağlamıştır: Formula 1,  WRC, Le Mans 24-hour race, Moto GP ve VTT Cross Country.

Lastikler hakkında birşey söylemek gerekirse Fransız firması Michelin’in 110 yıllık uzmanlığını unutmamak gerekir.

Bütün iyi işler Michelin kardeşler tarafından başlatılan çalışmaları Musée l’Aventure’da kendi gözlerinizle görebilirsiniz,diğer şeylerin arasında firmanın maskotu olan lastik adamı yıllar boyunca nasıl değişikliğe uğradığını görebilirsiniz.