Ondokuzuncu yüzyılın ikinci yarısında 1865 yılında, Finlandiya’nın Tampere bölgesinde maden mühendisi olan Knut Fredrik İdestam küçük bir ahşap fabrikası kurdu. Bir zaman sonra bu işi Nokianvirta nehri üzerinde küçük bir kasaba olan Nokia’ya taşıdı. Bu işletme daha sonra ilerde kurulacak olan Nokia Corporation’ın 3 firmadan ilki olacaktı. Firma adını kasabanın isminden almıştır, ( Nokia Ahşap İmalathanesi ) , Noki Fince de aynı zamanda bir orman gelinciği anlamına gelir.

Nokian lastiklerinin tarihçesi

Nokianvirta nehri üzerinde 

Otuzüç yıl sonra 1898 yılında ismi Finnish Rubber Works olarak bilinen firma ( Fince Suomen Gummitehdas Oy ) kuruldu. 1904 yılında ilk FRW fabrikası olan Nokia faaliyete geçti. Ayrıca  firma yüzyılın başlarında Nokian Ahşap İmalathanesini devraldı ve 1967 yılında iki firma Finnish Cable Works 1912 yılında kurulan firma ile birleşti. Böylece Nokia Corporation doğdu.

Arabadan önce bisiklet

Lastik üretimine gelirsek , 1925 yılında Finlandiya Rubber Works bisiklet lastikleri üretimine başladı. Daha önce ayakkabı ve sanayide kullanılan kauçuk parçaları imalatı yapılıyordu. 1932 yılında Nokia fabrikası ilk otomobil lastiğini üretti. 4 yıl sonra firmanın en iyi lastiği olan Nokian Hakkapeliitta hazırdı. Başlarda Finnish Rubber Works İskandinavyanın soğuk hava koşullarına uygun lastiklerin üretiminde uzmanlaşmaya çalışmışlardır.

Nokian lastiklerinin tarihçesi

Kolayca tahmin edebileceğiniz gibi İkinci Dünya Savaşı Finlandiyalı firmanın ilerideki gelişmelerine olumlu bir etkisi olmamıştı. Sadece yeni teknoloji üzerinde çalışmaları için mağdur olmamışlar ayrıca ihracat konusundada mağdur duruma düşmüşlerdi. Ruslarla olan anlaşmaları yüzünden firma büyük darbeye uğradı. Ancak savaştan hemen sonra yeni yapılanmaya girildi ve ABD, Fransa, ve İngiltere gibi ülkelere ihracat başladı. Firma iöin bir diğer önemli olay ise 1945 yılında yeni bir fabrika inşa edilmesi oldu.

Finlandiya’nın doğal ve coğrafi koşulları ( çok orman , göller ve ulaşım zorluğu ) doğal olarak Sanayi gelişiminde İskandinav üreticinin piyasada önemli yerelere gelmesinde yardımcı oldu.Finnish Rubber Works ormancılıkta,maden ve taş ocaklarında kullanılmak üzere başarılı bir şekilde lastik üretimine başladı. Bugün bile hala Nokian dünya pazarında bu tür büyük ebatlı lastiklerin tedariğinde en önemli yere sahip firmalardandır. Ayrıca bisiklet lastiği pazarında önemli bir konumu işgaletmeye devametmekte. 1974’den bu yana bu tür lastikler Finlandiya’nın Lieksa kasabasında Nokian fabrikasında üretilmektedir. Bununla birlikte firmanın hala ürettiği  ve dünyada üreticisinin çok az olduğu çivili bisiklet lastikleri eklemek gerekir.

1967 li yillarına geri dönersek Nokian firması zamanla cep telefonu üretiminde dünyanın en büyük üreticisi konumuna gelmişti, Nokia büyük bir başarı ivmesi yaşadığında Nokian’dan bağımsız bir şirket durumdaydı.bu olay 1988 yılında oldu ve yedi yıl sonra firmanın Helsinki borsasına girmesi ile yaşandı. Şu anda firmanın en büyük hissedarı Japon üretici Bridgestone dur, 2003 yılında 18,9 % hissesine sahiptir. Ancak bu hisse finlandiyalı üreticinin bağımsızlığını etkilemez.

Nokian lastiklerinin tarihçesi

İskandinav büyüme

1990’larda Nokian uuslararası genişlemeye odaklanma kararı aldı.1998 yılında İsveç ve Letonya’da ilk satış showroom’unu açtı.Daha sonraki yıllarda Vianor ile dağitim işlemlerine başladı. Vianor İskandinavya’daki şu anda en büyük lastik ağ olarak bilinir. Bugün sadece Finlandiya’da 360 perakende satış ofisi bulunmaktadır ve aynı zamanda İsveç, Norveç, Estonya, Rusya, Letonya, İsviçre, Almanya, Çek Cumhuriyeti ve ABD'de. Nokian lastikleri Rusya (St Petersburg’da son açılan dahil olmak üzere iki üretim tesisi ), Çin, Endonezya, Kazakistan, ABD, Slovakya ve Ukrayna'da ki  fabrikalarda, Finlandiya dışında üretilmektedir. Finlandiyalı firmanın İskandinavya’nın en büyük lastik üreticisi olduğunu söylemek gerekmektedir. Nokian ürünleri için önemli pazarlarlar arasında  Rusya, Kuzey Amerika, Doğu Avrupa ve Alp ülkeleri yer almaktadır.