Petlas, önde gelen Türk lastik markalarından biridir. Kuruluşu 1970'lerin ortalarında komşu Kıbrıs'taki çalkantılı durumdan dolayı mümkün hale gelip, gelişimide bu olayla başlamıştır.

Kıbrıs adasında yaşanan siyasi ve askeri gerginlik, yirminci yüzyılın başından bu yana neredeyse sürdü. Kıbrıs, İngilizlerin elinden Yunanistan'la birleşmeye doğru sürüklenip, Yunanistan ile Türkiye arasında bir iç savaş yaşadı ve 1983'te Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin ilanına yol açtı. Her ne kadar 1974'te Yunan-Türk çatışması kısmen çözülmüş olsa da, ada daima her iki tarafta güçlü bir askeri varlığını sürdürdü. Kıbrıs'taki askeri operasyonlara katılan Türk hava kuvvetleri uçakları için lastik sıkıntısı çekiyorlardı. Bu talebe karşılık olarak, 1970'lerin ortalarında devlete ait Petlas, en büyük görevi Türk Hava Kuvvetleri'nin ihtiyaçlarına yönelik lastikler sağlamaktı. Petlas, büyük bir hükümet projesinin parçasıydı - Petrokimya petrokimya holdingi (Petkim olarak kısaltıldı) - beş yıllık kalkınma planında 1960'lı yılların ikinci yarısında kuruldu. 1971 yılında ilk kauçuk ve plastik fabrikası Çanakkale'de faaliyete geçti. Beş yıl sonra, doğu Türkiye'deki Kırşehir ilinde Petlas lastikleri üretmek için bir çalışma başlatıldı.

Petlas Kırşehir lastik fabrikası

Petlas Kırşehir fabrikası

 

Yabancı ortaklık

Türk ordusuna hizmet vermenin yanı sıra, fabrikanın ülkede hızla artan otomotiv endüstrisinin ihtiyaçlarını karşılaması gerekiyordu. 1976'da Petlas, sivil piyasaya ilk kez girdi ve başlangıçta küçük miktarlarda ilk araba lastiklerini sundu. Bu, önümüzdeki birkaç ay değişmiş,1977'de, Yokohama, Kope Shell ve Sumitomo'dan oluşan bir Japon konsorsiyumuna adım atılması için Petrol Fabrikası'nın modernize edilmesi ve Türk fabrikasının modernizasyonu için bir Türk firması tarafından üretimin modernizasyonu, yeni teknolojilerin tanıtılması ve diğer çözümler için bir anlaşma yapılmıştır. Gerekli teknik bilgi ve tasarım desteğini sağlamıştır.
1981'de Çek markası olan Barum, Türk şirketinin bir sonraki ortağı oldu. Teknolojik işbirliğine ek olarak Petlas, Barum dağıtım ağından yararlanarak lastiklerinin diğer Avrupa ülkelerine ihraç edilmesini sağladı. Aynı zamanda, şirket imalat taahhüdünü orduya da bıraktı. Ayrıca 1981'de Petlas, Dunlop ile uçak lastikleri üretmek için bir lisans anlaşması imzaladı.
 Durgunluk ve Özelleştirme sıkıntılar

Petlas kış lastik reklamı

Petlas kış reklamı

On yılın sonunda, Türk şirketi ülkeyi etkileyen ekonomik durgunlukla mücadele etmek zorunda kaldı. Yatırım durgunluğu 1990'lı yıllarda bile etkisini sürdürdü. Türkiye'deki ekonomik sorunları ortadan kaldırmanın bir yolu, 1990 sonrasında sanayiyi özelleştirmekti. Aynı zamanda Petlas, - uzun ve zorlu bir yolculuğa,özelleştirme sürecine başlamıştır. Yatırımcı arayışının beklenen sonuçlara ulaşmadığı 1994 yılına gelindiğinde, şirketin fabrikası kısa bir süre içinde üretimi durdurdu ve 1997 yılına kadar Petlas fabrikası yalnızca yüzde 30-40 kapasitesinde çalıştı.

1997'de Petlas markası sonunda Kombassan Grubu tarafından satın alındı. Bununla birlikte, bu onların sıkıntılarına da çare olmadı. Ardından sekiz yıl boyunca, yeni sahibi şirkete eski ihtişamını geri yükleyemedi - gerekli yatırım ve modernizasyon eksikliği (Petlas fabrikasının üretim kapasitesi hala sadece yüzde 50'ye kadar çıktı), Yerli lastik pazarını yabancı rakiplerle paylaşmasına sebep olmuştur.

Petlas tarim lastikleri

Petlas tarim lastikleri

Rönesans ve yeni bir sahibi

Şirket, yeni yıla bir başka değişimle  uyanmıştır - 2005 yılında Petlas, Abdülkadir Özcan Grubu tarafından satın alındı. Yeni yapının bir parçası olarak Petlas, aynı yılda neredeyse 50 milyon dolarlık bir finansal enjeksiyon almıştır. 2007 yılına kadar, Petlas ürün yelpazesi, binek otomobilleri ve hafif kamyon lastikleri üzerine yoğunlaştırılarak tamamen elden geçirildi. 2009 yılı sonunda fabrikada istihdam 900'den yaklaşık 1.500 çalışana yükselmiş ve büyük ölçüde modernize edilmiş ve genişletilmiş (şu anda 200.000 m2'yi kaplamaktadır) bitki tam kapasiteyle çalışmaya başlamıştır. Petrol, lastik üretimine ek olarak pil ve araba jantlarının üretimini başlattı.
Bugün Petlas, Türkiye pazarında yerli sermayeli bir numara markası. Ayrıca, yabancı ülkelerdeki önemli şahıslarla da  bazı uluslararası ticaret temaslarını sonuçlandırmayı başarmışlardır. Petlas lastikleri, diğer Avrupa ülkelerinin yanı sıra Ortadoğu'ya da ihraç ediliyor – Bu demek oluyor ki Petlas, Türk marketindeki en büyük pazara sahip Lastik şirketidir. Petlas'ın bu bölgede 2,000'den fazla dağıtım puanı vardır ve bu anlamda önde gelen şirketlerden  biridir.
Abdulkadir Özcan Group yönetim kurulu, önümüzdeki yıllarda Petlas'a yapılan ilave yatırımların 170 milyon dolara ulaşabileceğini ve iş gücü hedefinin yaklaşık 2.300 çalışana ulaşacağını tahmin ediyor.
 Petlas, uçak lastikleri için Türkiye pazarındaki tek üreticidir ve halen hava kuvvetlerini tedarik etmektedir. Buna ek olarak, şirketin fabrikaları, diğer arazi tabanlı askeri araçlara yönelik özel lastik lastiği modellerini , ihracat için üretilen F16 savaş uçaklarında kullanılan lastikleri gibi üretmeye başlamıştır.