Desen lastiğin zemin ile sürekli direk temas halinde olan bölümüdür. Kullanımınıza uygun lastiği seçmeniz çok önemlidir.

Doğru lastik deseni;

  • Çekişi artırır
  • Direksiyon hakimiyetini artırır
  • Dayanaıklılığı etkiler

Farklı sırt desenlerinin sürüş üzerinde  etkileri;

  • Konfor
  • Gürültü seviyesi
  • Yakıt tüketimi

Lameller; Lastik oluklarında dar boşluklar yaklaşık 0,3 – 1,5 mm inceliğindedir. Asıl görevleri ıslak zeminde ve karda çekişin artırması, ayrıca su iletiminin sağlanması.

Sırt tırnakları; Sırtın asıl elemanıdır. Asıl görev iyi çekiş sağlamaktır.

Sırt kaburgası; Kaburga bir çember boyunca, bazen transfer boşlukları ile. Çembersel iletişim çubuğudur. 

Sırt olukları; Sırtın düşük yükseltili yerleridir. Oluk desenlerinin şekli ve büyüklüğü lastik kalitesinin temelini oluşturur. Oluklar frenleme performansını ve direksiyon hakimiyetini artırır. Oluk derinliği ve deseni lastiğin dönme gürültüsü için belirleyicidir. 

Çukurlar; Eğer varsa lastiğin soğumasına yardımcı olur.

Sırt boşlukları; Islak zeminlerde sürüş yaparken lastiğin altındaki suyu atabilmek için gerekli olan boşluğu oluşturur. Lastiğin ekseni boyunca daha geniş boşluklar suyu yönlendirerek iyi bir çekiş sağlar. Boşluk alanı ile tırnak alanı arasındaki ilişki lastiğin zeminle olan tüm temasını etkiler. Çok sayıda boşluk lastiğin kuru yüzeydeki kavrama kabiliyetini azaltır, ancak ıslak zeminde daha iyi biçimde suyu kanallama yeteneğine sahip olur. Bu nedenle boşlukların sayısı lastiklerin amacına göre değişiklik göstermektedir.


Lastik sırt kısmını oluşturan bölümler.

Kaburga deseni; Paralel S-şeklinde eksen boyunca boşluk bulunur.


Kaburga deseni

Olumlu yanları; Düşük dönme direnci; yanal direnci sayesinde yön istikrarı ve direksiyon kontrolü; düşük ısı üretimi sayesinde yüksek hızlarda kullanıma uygun.

Olumsuz yanları; Düşük frenleme performansı ve ıslak zeminde hızlanma; stres nedeniyle esnek sırt çatlamaya karşı daha hassastır.

Kullanım alanı; Sert, asfalt veya beton yüzeylerde; otobüs ve kamyonlarda yönetim (dümen) tekerlerinde kullanılır.

Tırnak deseni; Oluk desenleri lastiğin çevresine diktir.


Tırnak deseni

Olumlu yanları; Mükemmel frenleme ve kavrama, çok iyi yol tutuş.

Olumsuz yanları; Yüksek hızlarda gürültülüdür; yüksek dönme direnci nedeniyle yükksek hızlarda kullanmaya uygun değildir.

Kullanım alanı; Çamurlu yollar için; otobüs ve kamyonların arka lastikleri; arazi ve özel üretim araçlarda kullanılır. 

Karma Desen (kaburga – tırnak deseni) Yukarıdaki şekillerin kombinasyonudur.


Karma desen

Olumlu yanları; Merkezdeki kaburga yön kontrolü sağlar, omuz tırnak şeklinde iken iyi frenleme ve yol tutuş sağlar.

Kullanım alanı; Taş parke döşenmiş ve toprak yollarda iyi kontrol sağlar; otobüs ve kamyonlar için ideal bir desendir.

Blok deseni; Bağımsız blok desenidir fakat aralarındaki oluklar birbirleri ile bağlantılıdır.


Blok deseni

Olumlu yanları; Karlı yollarda iyi direksiyon hakimiyeti ve denge sağlar; suyu başarılı bir şekilde dağıtma özelliği vardır.

Olumsuz yanları; Blok boyutuna bağlı olarak düşük dayanıklılık.

Kullanım alanı; Otomobillerde dört mevsim veya kış lastiği olarak kullanımı uygundur.

Asimetrik desen; Sırt desenleri iki tarafta farklılık gösterir. Genellikle, daha büyük olan bloklar virajlarda dengeyi sağlayabilmek için dış kısımda kullanılır. İç kısımdaki bloklar daha küçüktür ve suyu dağıtmak için kullanılır, oluklar suyu ağ üzerinden kanalize eder.


Asimetrik desen.

Olumlu yanları; Daha büyük temas yüzeyi sayesinde yüksek hızlarda iyidir; lastiğin sırt aşınması daha azdır.

Özellikleri; Monte edilirken dikkatli konumlandırılmalıdır; tam performans alabilmek için talimatlara göre monte edilmelidir – Right side out.

Kullanım alanı; Motor sporlarında ve yüksek performanslı araçlarda kullanılır.

Yönelimli lastik deseni. Yan olukları her iki tarafta da aynı açıyla konumlandırılmıştır. Yönelimli lastikler kendi öngörülen yönüne göre monte edilmesi gerekir. 


Yönelimli lastik deseni

Olumlu yanları; Çok iyiyol tutuş ve frenleme performansı vardır; iyi su dağıtımı olması lastiğin ıslak yollarda dengeli olduğu anlamına gelir. Hızlı sürüş stilleri için iyi bir seçimdir.

Özellikleri;  Üreticinin öngördüğü yönde monte edilmesi gerekir.

Kullanım alanı; Yüksek hızlı araçlarda kullanılır.